Dne 17. května 2020 dojde k ukončení nouzového stavu, vyhlášeného kvůli epidemii koronaviru. Situace se tím částečně vrátí do původního stavu, některá opatření ale budou nějakou dobu přetrvávat. V tomto článku najdete podrobný popis nové situace.
Tento článek vychází ze stanoviska MV ČR zveřejněného dne 15.05.2020.
Pokud vám za nouzového stavu vznikla určitá povinnost, kterou jste kvůli nouzovému stavu nesplnili (například ohlášení převodu zbraně, registrace zbraně či doručení zdravotního posudku u držitelů zbrojního průkazu skupiny D), máte dvě možnosti:
- můžete povinnost splnit do 15 kalendářních dnů od ukončení nouzového stavu, tj. do 1. června. Tím bude celá záležitost vyřízena, povinnost bude považována za řádně splněnou a není v této věci třeba činit jakákoli jiná oznámení či podání.
- pokud povinnost nestihnete splnit do 1. června (což je vzhledem k přetrvávající zdravotní situaci a některým opatřením docela dobře možné, zejména u zdravotních posudků), kontaktujte váš příslušný odbor zbraní a střeliva a požádejte je o navrácení věci v předešlý stav podle § 41 odst. 2 správního řádu. Policie vám pak určí novou lhůtu pro splnění povinnosti, která však nesmí být delší než původní lhůta předepsaná zákonem.
(Poznámka: Pokud jste nějakou povinnost splnili i přesto, že byl nouzový stav, samozřejmě ji teď nemusíte plnit znovu.)
Platnost povolení k nabytí zbraní kat. B, výjimek k nabytí zbraní kat. A a zbrojních průvodních listů vydaných před vyhlášením nouzového stavu se prodlužuje o trvání nouzového stavu, tj. o 67 dnů.
Pokud byl takovýto doklad vydán za nouzového stavu, pak má standardní dobu platnosti podle zákona o zbraních, která se ale počítá od ukončení nouzového stavu, tj. od 17. května.
Příslušný útvar policie na žádost držitele takového dokladu vydá potvrzení o prodloužení platnosti, včetně vyznačení skutečného konce doby platnosti. Vydání takového potvrzení nebo požádání o něj však není podmínkou prodloužení doby platnosti, které nastává automaticky, i když držitel o vydání potvrzení nepožádá.
Vzhledem k přetrvávající epidemiologické situaci se i po ukončení nouzového stavu doporučuje maximálně využívat možnosti elektronické a korespondenční komunikace (viz níže). Před osobní návštěvou příslušného útvaru policie se doporučuje nejdříve zavolat a domluvit se. Při případné osobní návštěvě je nutno dodržovat veškerá protiepidemická opatření, která jsou stále v platnosti (zakrytý nos a ústa, dvoumetrový odstup, zákaz shromažďování atd.)
Mnoho administrativních úkonů lze vyřídit dálkově. Je možné k tomu použít poštu, datovou schránku či email opatřený elektronickým podpisem (pozor, s koncem nouzového stavu končí i možnost činit podání také emailem bez elektronického podpisu). Příslušný formulář si můžete stáhnout, vyplnit v počítači a odeslat datovou schránkou či emailem s elektronickým podpisem, nebo můžete formulář vytisknout, podepsat a poslat poštou. Na konci tohoto článku najdete odkaz pro stažení formulářů a odkaz s adresami, e-maily a identifikátory datových schránek příslušných útvarů policie - oddělení zbraní a střeliva.
Stejně tak i policie bude zřejmě i nadále preferovat dálkový způsob vyřizování administrativy, zejména zasílání vydaných povolení a obdobných dokumentů do datové schránky, na email či poštou.
Zde připomínáme, že nákupní povolení na zbraň kategorie B v elektronické podobě (pdf) není nutné tisknout - lze ho přímo přeposlat prodávajícímu, a to i emailem bez elektronického podpisu, protože dokument má vlastní elektronický podpis (viz obrázek). Podnikatel v oboru zbraní a střeliva navíc jeho platnost ověřuje v Centrálním registru zbraní.
Příklad ověření elektronického dokumentu:
Formuláře ke stažení: zde
Kontakty na odbory pro zbraně a bezpečnostní materiál: zde
Stanovisko MV ČR k postupu na úseku zbraní po 20. dubnu 2020: zde (pdf)
Stanovisko MV ČR k postupu na úseku zbraní a střeliva po ukončení nouzového stavu po 17. květnu 2020: zde (pdf)
David KARÁSEK - analytik a člen představenstva LEX z.s.