Zasílám Vám na vědomí dotaz, který jsem dnes zaslal na Odbor bezpečnostní politiky MVČR ohledně informací, které mi byly podané na odboru pro zbraně a bezp. materiál. Dotaz se týká zamítání povolení k nošení dlouhých zbraní kat. B. Možná by nebylo od věci, aby sdružení LEX v této věci sdělilo střelecké veřejnosti nějaké informace, pokud jsou Vám známy.
S pozdravem, P.J.
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Zamítání nošení dlouhé zbraně kat. B
Dobrý den, dnes jsem se na odboru pro zbraně a bezpečnostní materiál, příslušný mému bydlišti, dozvěděl, že dle nové metodiky, platné pro celou ČR, se od nynějška mají žádosti o nošení dlouhé zbraně kat. B zamítat. Tyto zbraně se mají nadále povolovat pouze k nabytí a držení, a to jen k sportovním účelům.
Novelizovaný zákon č. 119/2002 Sb. však nic takového neříká a jednoznačně uvádí dle ustanovení § 28 odst. 4 písm. a) je držitel zbrojního průkazu skupiny E oprávněn nabývat do vlastnictví a držet, popřípadě nosit zbraň kategorie A, na kterou mu byla udělena výjimka, zbraň kategorie B, na kterou mu bylo vydáno povolení, nebo zbraň kategorie C.
Vydávání povolení k nabývání vlastnictví a držení nebo nošení zbraní kategorie B upravuje ustanovení § 12 zákona o zbraních, které v odstavci 5 stanoví, že příslušný útvar policie vydá povolení vlastnit nebo držet zbraň kategorie B, pokud k tomu má žadatel řádný důvod. Podle písmene f) tohoto ustanovení se za řádný důvod považuje ochrana života, zdraví nebo majetku. Ustanovení § 12 odst. 6 zákona o zbraních pak upravuje i vydávání povolení k nošení zbraně kategorie B. Vzhledem k tomu, že výše uvedená ustanovení zákona o zbraních hovoří o zbraních kategorie B bez omezení, vyplývá tedy z této právní úpravy zcela jasně, že držitel zbrojního průkazu skupiny E je oprávněn nabývat do vlastnictví a držet, popřípadě nosit zbraně kategorie B na základě vydaného povolení v rozsahu zbraní této kategorie uvedených v § 5 zákona o zbraních bez dalšího omezení na krátkou nebo dlouhou zbraň.
Dále mi bylo řečeno, že to je z důvodu nemožnosti skrytého nošení dlouhé zbraně a z důvodu jejího primárního určení pro sportovní střelbu. Toto ale již bylo v minulosti Vaším odborem vyvráceno, viz. vyjádření v archivu na stránkách MVČR - výklad některých ustanovení zákona o zbraních, kde je ze dne 31. března 2004 uložen výklad JUDr. Pavla Nováka, Odbor bezpečnostní politiky MV, který jasně uvádí, že právní úprava umožňuje nošení dlouhé zbraně kat. B pro ochranu života, zdraví a majetku.
Z tohoto důvodu se dotazuji, zda Ministerstvo vnitra, případně Policie ČR vydala tuto novou metodiku, která přikazuje odborům pro zbraně a bezp. materiál zamítat žádosti o nošení dlouhých zbraní kat. B? Pokud ano, na jakém právním základě vznikla tato metodika?
Tento dotaz, jakož i Vaší odpověď, zveřejním na internetových portálech, zabývajících se zbraněmi, též jej zasílám občanskému sdružení LEX, zabývajícím se ochranou práv majitelů zbraní.
S pozdravem, P.J.
Komentář LEXu:
Pan P.J. se táže, co v této problematice udělal LEX.
V první řadě
V komentářích MVČR k zákonu č. 119/2002 Sb. (odkaz se mi již bohužel nepodařilo najít, tedy bych poprosil zdatnějšího čtenáře) se problematika dlouhých zbraní k nošení řešila.
Jednoznačně došlo MVČR k závěru, že nepovolování nošení dlohé zbraně na některých policejních ředitelstvích JE V ROZPORU SE ZÁKONEM č. 119/2002 Sb., v platném znění.
Pokud tedy někde toto povolení vydat nechtějí, konají v rozporu se zákonem. A zdůvodnění typu "z důvodu nemožnosti skrytého nošení dlouhé zbraně a z důvodu jejího primárního určení pro sportovní střelbu" je naprosto absurdní.
Za druhé
Sdružení LEX se podařilo z MVČR získat závaznou metodiku z povolování nošení zbraní kategorie B (včetně dlouhých). Tady ovšem právní síla LEXu končí. LEX není nadřízeným orgánem Policie ČR, ani nemůže měnit vydaná rozhodnutí správních orgánů.
Nic ovšem pro Vás i podobně neoprávněně postižené občany není ztraceno. Policie musí každé správní rozhodnutí na požádání vydat písemně. Proti tomuto rozhodnutí je nárok se odvolat či ho jinak napadnout (vše se řídí správním řádem).
Lze také podat např. podnět inspekci MV či rozhodnutí napadnout soudně. I zde může LEX pomoci, neboť spolupracuje s řadou renomovaných právníků.
Vše si ovšem žádá jedné věci, a sice zmužilosti poškozeného. Ta bývá však nejvetší překážkou k nápravě.
Tady bychom chtěli občany (a nejen střelce) vyzvat, aby se zbytečně nehrbili, je-li jim křivděno. Pokud se neozvete, je jisté, že se totéž stane i dalším.
Za LEX
Tomáš Trávníček
P.S. Tento email jsem obdržel asi před měsícem, ale vzhledem k rozjeté kampani LEXu před Eurovolbami jsem jej zařadil trošičku na vedlejší kolej. Panu P.J. se tímto omlouvám.