Za ODS odpověděl MUDr. Mgr. Ivan Langer, poslanec PS PČR a místopředseda ODS.
MUDr. Mgr. Ivan Langer, poslanec PS PČR a místopředseda ODS
Otázky ohledně práva zákona dbalých občanů vlastnit střelnou zbraň:
1) Jakým způsobem chcete konkrétně zvýšit bezpečnost občanů před běžnou „malou“ i násilnou kriminalitou?
Z policejních statistik za 1. pololetí roku 2009 plyne, že reforma policie, se kterou jsme začali, má jednoznačně pozitivní výsledky. Například počet dopravních nehod, počet usmrcených osob a počet těžce zraněných v prvních sedmi měsících tohoto roku je nejnižší od roku 1990. Kriminalita se v 1. pololetí roku 2009 snížila o 4,2 % (např. násilná o 5,1 %, majetková o 4,3 %), zároveň vzrostla objasněnost trestných činů.
Policisty již dle nového zákona o Policii ČR nezatěžuje v takové míře nadbytečná administrativa, policie již nemusí v mnoha případech suplovat činnost někoho jiného (doručování pošty, pořadatelská služba apod.) nebo řešit drobné soukromoprávní spory. To umožňuje, aby byli policisté mnohem více než tomu bylo doposud v ulicích a na silnicích, či se věnovali prevenci kriminality. Také usilujeme, aby policisté byli blíž lidem, aby každý člověk znal svého policistu a věděl, kdo je za bezpečnost v místě jeho domova odpovědný. A jak jsem uvedl, výsledky se již dostavují a v tomto trendu chceme i nadále pokračovat.
Další oblastí jsou pak změny v trestním zákoně (a nový trestní zákoník), trestním řádu a opět zákoně o policii, které umožňují lépe a rychleji řešit trestnou činnost. Zcela konkrétní pozitivní výsledky jsou např. v oblasti domácího násilí.
2) Budete podporovat možnost účinné (sebe)obrany i za pomoci palné zbraně? (tedy i možnost zbraň za jasně definovaných objektivních podmínek získat a nosit?)
Právo bránit se ohrožení vlastního života a zdraví, a to i za pomocí střelných zbraní, musí mít každý. K držení či nošení střelných zbraní pak zákon musí stanovit jasné podmínky. Ty musí být nastaveny tak, aby každý, kdo je morálně a zdravotně způsobilý mohl toto své právo účinně využít, ale zároveň tak, aby zabránil jejich držení lidem, u kterých by to bylo nebezpečné.
3) Jste pro zpřísnění podmínek pro získání zbrojního průkazu a zbraní v ČR? Pokud ano, proč a jakou formou?
Současnou právní úpravu v zákoně o střelných zbraních a střelivu a nastavení podmínek bezúhonnosti, spolehlivosti, zdravotní či odborné způsobilosti považuji za dostatečnou. Poslední novelou z roku 2008 došlo mj. ke zpřísnění vůči osobám závislým na alkoholu či jiných návykových látkách, zpřísnily se podmínky znehodnocování zbraní, zavedly se vyšší sankce za porušení zákona. Jsem přesvědčen, že tolik diskutované povinné psychologické vyšetření by naopak bylo jen další administrativní zátěží. Mnohem důležitější je, aby lékaři opravdu pečlivě posuzovali ty jednotlivé případy, kde je to opodstatněné a zdravotní prohlídky nebyly jen papírovou formalitou.
4) Jak chcete konkrétně zajistit, aby občan, který byl prokazatelně napaden a v sebeobraně útočníka poškodil, nebyl neúměrně šikanován ze strany soudů, respektive státních zástupců (například vyšetřovací vazbou tam, kde zjevně není nutná)? To se často děje v takové míře, až to je pro postiženého likvidační.
o novelách trestního zákona je dnes situace taková, že sebeobrana (nutná obrana) by byla posuzována jako neoprávněná až tehdy, byla-li by zcela zjevně nepřiměřená způsobu útoku. Jsem přesvědčen, že taková úprava dává pro sebeobranu dostatečný prostor. Orgány činné v trestním řízení musí v každém jednotlivém případě zkoumat, zda sebeobrana tyto podmínky splňovala. Jejich rozhodování je však nezávislé a politici je nemohou nijak tlačit, aby rozhodovali tím či oním způsobem. Situaci by zcela jistě prospěla ustálená judikatura, podle které by pak orgány činné v trestním řízení postupovaly a lidé tak již předem věděli, jak si nutnou obranu vykládat i v konkrétních případech.
Otázky týkající se bezpečnostní politiky státu:
1) Na jakých základech budete formulovat bezpečnostní politiku státu vzhledem k zákonu dbalým soukromým držitelům palných zbraní?
Občanská demokratická strana hodlá pokračovat v krocích, se kterými jsme započali již při nástupu do vlády v roce 2006. V oblasti bezpečnosti je to zejména úspěšné dokončení reformy policie, nastavení migrační politiky tak, abychom byli zemí otevřenou pro ty, kteří chtějí pracovat a dodržovat zákony této země a naopak nekompromisní k těm, kteří by náš systém chtěli jen zneužívat. V oblasti zbraní a střeliva jsme provedli několik změn novelou z roku 2008 a ty považuji v tuto chvíli za dostatečné.
2) Je dle Vašeho názoru prospěšné, aby se při případné novelizaci civilní zbraňové legislativy zapojili do procesu připomínek i odborníci mimo řady státních orgánů, např. ze zájmových a profesních sdružení?
Zcela jistě. Naším cílem je zapojit veřejnost, včetně té odborné, do legislativního procesu obecně. A to již ve stádiu, kdy budou mít možnost zákony nejvíce ovlivnit, tedy před jejich schvalováním vládou. Členové profesních a zájmových organizací, které se zabývají problematikou zbraní pak vědí, že příslušné novely v oblasti zbraní a střeliva s nimi byly v předchozích třech letech vlády ODS detailně konzultovány a že k jejich názorům a připomínkám jsme přihlíželi.
3) Souhlasíte se systémem, který Američané trefně nazývají „podporujte svého šerifa“, kdy policista není zbytečně popotahován za zákroky provedené proti skutečným pachatelům?
Policista musí mít u lidí respekt. Ten respekt ale musí být přirozený, nikoli vynucený zákonem například v podobě nepřiměřených pravomocí či oslabením možnosti občanů bránit se proti zneužití pravomocí. Občanům, obětem trestných činů, musí policisté pomáhat a chránit je, naopak vůči pachatelům musí být nekompromisní. A v tom mají mou plnou podporu. Z USA mne při tvorbě reformy policie inspirovaly i další věci, o kterých jsem se již výše zmiňoval, a to, že úkolem policie je lidem pomáhat a chránit je a že pro bezpečnost v dané lokalitě je velmi důležité, aby lidé znali svého policistu a on znal je. To vše pomáhá budovat větší důvěru a tím posilovat i bezpečnost.
4) Jste pro zvýšení pravomocí policie? Pokud ano, v jakých oblastech a proč?
Opět zde musím zmínit nový zákon o Policii České republiky, který je účinný od 1. ledna 2009. Ten zcela nově upravil postavení i organizaci policie, nově upravil povinnosti policistů a zároveň přehodnotil i jejich stávající pravomoci. Tam, kde to bylo potřeba, došlo i k navýšení pravomocí policistů - například v oblasti kontroly různých sběren, zastaváren, míst, kde se dá očekávat nelegální obchod se ženami či otrocké práce, v oblasti domácího násilí, pátrání po pohřešovaných osobách apod. Vzhledem k tomu, že tato reforma se připravovala po důkladné analýze téměř dva roky a je komplexní, nepovažuji v tuto chvíli další změny za potřebné. Důležité zároveň je, aby policisté uměli pravomocí, které mají, také dostatečně využívat.
MUDr. Mgr. Ivan Langer, poslanec PS PČR a místopředseda ODS