LEX logo

Tento týden bude pravděpodobně projednán na 127. schůzi Poslanecké sněmovny tisk 695 – takzvaný změnový zákon. Ten zapracovává některé změny související s již schváleným novým zákonem o zbraních (č. 90/2024 Sb. platným od 1.1.2026) do dalších zákonů ČR, například názvosloví. Krom zmíněného též má za cíl zavést několik zásadních novinek – některé vládním návrhem, některé pomocí pozměňovacích návrhů poslaneckých.

TČ nedovoleného ozbrojování na zábavní pyrotechniku

Vláda nově navrhla trestnost výroby, opatření si nebo přechovávání pyrotechnického výrobku, pokud je pro zacházení s ním potřeba odborná způsobilost.

Reálně toto ustanovení nejnebezpečněji dopadá na pyrotechniku kategorie F3, kterou podle současného zákona mohou nabývat osoby stáří od 21 let, nebo osoby, které mají odbornou způsobilost (průkaz odpalovače ohňostrojů).

Pro představu se jedná o standardní kompaktní ohňostroje v cenové hladině cca 500-2000 Kč dostupné každý rok před Vánoci nejen v tržnicích, ale i ve většině supermarketů.

Za toto porušení zákona hrozí pachateli v základním odstavci trest odnětí svobody ve výši 6 měsíců do 5 let.

Zároveň je třeba poukázat na to, že vláda připravila i novelu samotného zákona o pyrotechnických výrobcích, která je nyní před prvním čtením v PSP a která stanoví, že nově půjde volně prodávat už jen slabší kategorii F2 (tedy ty nejmenší kompakty, petardy, římské svíce a podobně). Vše ostatní bude při schválení tohoto zákona dostupné výlučně již jen na průkaz odpalovače.

Jak je ale už tradičně zvykem v české zákonné tvorbě (a zákon o zbraních je toho zářnou výjimkou), ani jeden z obou těchto tisků neobsahuje žádná přechodná ustanovení, a tedy ani opatření pro majitele, který třeba už vloni pyrotechniku F3 legálně zakoupil (třeba v Tescu, Albertu či Lidlu), na Silvestra ochořel, nestihl ji včas spotřebovat a po nabytí účinnosti těchto zákonů tak bude automaticky potrestatelný.

LEX s tímto nedopečeným návrhem rozhodně nesouhlasí. Na tento neduh cílí jeden z níže popsaných pozměňovacích návrhů, který rozhodně podporujeme.

Výber v supermarketu
Výběr v supermarketu
Kategorie F3 - nově ve slevě za 5 let natvrdo
Kategorie F3 - nově ve slevě za 5 let natvrdo
PN A1 – Evidence střeliva (vládní PN)

Ministr vnitra ve spolupráci s policejním prezidiem a SKPV připravili několik pozměňovacích návrhů v reakci na události v Klánovicích a na FF UK. Základem těchto pozměňovacích návrhů jsou doposud nezveřejněné analýzy policie k daným událostem. Jedním z návrhů je i modernizace evidence střeliva, s využitím čárových, respektive QR kódů. Jakkoliv se toto řešení jeví jako technicky zajímavé, tak je otázkou, jak hladce se tuto funkcionalitu centrálního registru zbraní podaří integrovat, a hlavně jak případně pomůže zabránit opakování daných trestných činů.

Garanční Výbor bezpečnosti přijal doporučující stanovisko.

 

PN A2 – povinnost lékaře elektronicky ověřit, zda je daná osoba držitelem ZP (vládní PN)

V tomto případě jde o záležitost, která deset let „nešla", a najednou je prosazována znovu, tentokrát nikým menším než samotným ministrem vnitra, policejním prezidiem a SKPV. S ohledem na dané téma se problematika jeví jako záslužná. Ovšem otázka zní, proč již dříve neprošly lepší implementace téhož.

Garanční Výbor bezpečnosti  přijal doporučující stanovisko.

 

PN E – vydávání zdravotního posudku pro nedospělé žadatele praktickým lékařem pro děti a dorost

Jedná se o technickou zpřesňující úpravu nového zákona, která specifikuje, k jakému lékaři má jít pro posudek nezletilý žadatel o udělení zbrojního oprávnění.

Garanční Výbor bezpečnosti přijal doporučující stanovisko. LEX tento PN podporuje.

 

PN C – úprava nově zaváděného trestného činu zacházení s pyrotechnickými výrobky

Tento PN upravuje ustanovení rozebrané v úvodní pasáži článku tak, aby nedopadl na tyto pyrotechnické výrobky.

Garanční Výbor bezpečnosti přijal nedoporučující stanovisko. LEX tento PN jednoznačně podporuje.

 

PN F – zákaz tlumičů pro krátké zbraně

Ministr vnitra opět spolu s policejním prezidiem, a především SKPV připravil návrh, který zakazuje nabývání a použití tlumičů na krátké zbraně. Argumentace navrhovatelů je postavena na tom, že pachatel útoku v Klánovicích a na FFUK tlumič použil a tím ztížil postup policie. Jak se ale postupně ukazuje z dostupných informací (o které LEX a jeho spojenci musejí komplikovaně žádat), na dané tragické události by případný zákaz tlumičů na krátkých zbraních změnil patrně pramálo.

Za prvé se k nám donesla (zatím ještě ale oficiálně nepotvrzená) informace, že pachatel v Klánovickém lese mezi jednotlivými výstřely tlumič ze zbraně sundal. Za druhé, o událostech na FF UK víme, že vrah na chodbách používal i brokovnici ráže 12/70 na dveře.

Navrhované omezení též naráží na výsledky pokusu, který byl proveden koncem loňského roku na Vysoké škole chemicko-technologické. Úkolem tohoto pokusu bylo co možná nejvěrněji simuloval akustické vlivy a dopady při střelbě v obdobné budově. O výsledcích pokusu jsme na našem webu zveřejnili několik samostatných článků. Za úvahu stojí myšlenka, proč musela takový pokus realizovat odborná střelecká veřejnost vlastními silami a nezajistil jej právě stát, ať již ze strany MV, PČR nebo třeba zmíněné SKPV.

Výsledky akustického pokusu dokazují, že tento návrh je opět spíše populistickým placebem, které někteří navrhovatelé chtějí použít k uklidnění pozůstalých, veřejného mínění a nejspíše i vyhovět různým protizbraňovým aktivistům. Z vyšetřování činu je totiž známo, že vrah na fakultě střílel jak vevnitř budovy brokovnicí, tak i dlouhou puškou na ochozu na střeše budovy.

Garanční Výbor bezpečnosti nepřijal stanovisko. LEX s tímto PN zásadně nesouhlasí.

 

PN D – eliminace diskriminace podnikatelů v sektoru zbraní a střeliva ze strany poskytovatelů bankovních a platebních služeb

Na základě informací o zvyšující se diskriminaci prodejců v sektoru zbraní a střeliva ze strany bank a platebních institucí připravili poslanci opozice PN, který má za cíl podobné jednostranně diskriminační praktiky velmi ostře sankcionovat. Kontext je takový, že mnoho výrobců, obchodníků a dalších podnikatelů v oboru se již setkalo s tím, že pro své legitimní aktivity nejsou schopni získat například online platební terminál nebo třeba podnikatelský úvěr. Vrcholem je pak příběh, kdy jednomu takovému obchodníkovi banka zrušila nejen jeho účet podnikatelský, ale také účty všech fyzických osob jeho rodiny. Zpravidla tak tyto instituce stavějí podobné podnikatelské aktivity na roveň hazardu, poskytování sexuálních služeb či prodeje drog.

Garanční Výbor bezpečnosti přijal nedoporučující stanovisko. LEX tento PN jednoznačně podporuje.

 

PN B – úprava ustanovení o zajištění zbraně na základě informace orgánu veřejné moci a povinná vazba mezi lékařem praktikem a lékařem specialistou při vydávání zdravotní způsobilosti

Jak jsme psali již v mnoha materiálech, do zákona o zbraních probublalo díky vládnímu návrhu oprávnění, které svým konceptem není sice nové, ale svým nastavením je proti současnému stavu zcela zásadní. Jedná se o institut, díky kterému má mít policie oprávnění zajistit zbraně na základě informace či stanoviska orgánu veřejné moci, že dotyčná osoba (ne nutně držitel ZP) představuje vážné riziko pro vnitřní pořádek a bezpečnost. Bohužel je ustanovení nadefinováno tak nešťastně, že nejsou jednoznačně definovány opravné prostředky. Lze tak dovozovat, že pokud se nějaký nepohodlný občan dostane do křížku se starostou nebo třeba ředitelkou školy či školky (i ta je orgánem veřejné moci), může nastat netriviální tahanice (bohužel až soudní) o to, zda daný držitele je nebo není nebezpečný a tedy, zda je nebo není možné mu zajištěné zbraně vrátit.

Z těchto důvodů se nám podařilo do tisku 689 (mikronovely) domluvit načtení PN z dílny ministryně Černochové (ODS) a poslance Růžičky (ANO), který měl tento problém vyřešit. Bohužel, jistý předseda jedné z vládních stran prohlasování tohoto PN natvrdo zablokoval. Proto ho nyní poslanci opozičního hnutí ANO načetli v upravené formě znovu, tentokrát do sněmovního tisku 695.

Do daného pozměňovacího návrhu zároveň zahrnuli i jiný, již jednou odmítnutý PN (ze stejné dílny), a sice PN, který upravoval procedury vydávání potvrzení o zdravotní způsobilosti tak, aby nemohlo dojít k situaci jako v případě vraha z FF UK, tedy že informace od lékaře specialisty (typicky psychologa či psychiatra) nedoputovaly zpět k lékaři praktikovi, který žadateli potvrzení o zdravotní způsobilosti vydává.

Je skutečně fascinující, že ani tento PN nezískal vládní podporu (i přesto, že na jeho tvorbě se podílela i ministryně Černochová). Jde totiž reálně o jedinou změnu za celý rok legislativních i nelegislativních jednání, která kdyby již platila již před dvěma lety, dotyčný vrah by neprošel sítem systému vydávání potvrzení o zdravotní způsobilosti a nemohl by tedy zbrojní průkaz vůbec získat.

Jestli by mu to ale i takové opatření ve vraždění doopravdy zabránilo je pouhou spekulací, kterou nedokážeme s jistotou potvrdit ani vyvrátit. Každopádně by to ale nyní zabránilo některým populistickým politikům „vozit se“ po legálních držitelích zbraní a dělat si na jejich úkor politické předvolební PR.

Garanční výbor přijal nedoporučující stanovisko.

LEX tento PN jednoznačně podporuje a doufáme, že tentokrát bude při hlasování PSP o daném PN důležitější čistota legislativního procesu a čistota samotných zákonů, a nikoliv jiné zájmy sněmovních stran.

 

LEX z.s.